ЦЕННОСТНАТА
СИСТЕМА, която е нашият вътрешен морално-етичен компас, е важна част от
духовния ни свят. Наблюдава се високо ниво на нравствено познание и не така
високо на нравствено поведение. Това подсказва за двойни стандарти. Т.е., знаем
кое е доброто, но по-лесно е да го изискваме от другите, отколкото да го
проявяваме в собственото си поведение и отношения.
Психологически
това е напълно обяснимо. Хората имат нуждата да се преживяват добри и да не
желаят да видят в себе си лошите си аспекти. Те или се отричат, или са
изтласкани в подсъзнанието и се виждат в другите под формата на проекция. За
собственото ни израстване и самоосъзнаване е важно да открием какво в другите
ни дразни, гневи, тревожи, защото в тях не харесваме именно тези неща, които
носим в себе си, или пък бихме искали да притежаваме, но не се осмеляваме.
Осветляването
на тъмните ни страни прави възможно тяхното осмисляне и приемане. Много хора се
отнасят осъдително, например към способността на някой да е позитивно
агресивен, пробивен, заявяващ и защитаващ позициите си, като при това той да не
вреди на никого. Всъщност се определя като лошо поведението, което тези хора не
притежават като способност или пък тяхната агресивност е изтласкана в
несъзнаваното от възпитание, което е потиснало инициативата и волята им.
Не бихме могли
да постигнем хармония ако не видим онези наши аспекти, които отхвърляме като
негативни. Хармонията се изразява именно в това – в приемането на всичките ни
добри и лоши страни. Ако не отричаме лошото в нас, ще имаме възможност да го
коригираме и да го превърнем в добро. Това води към целостта ни като личности.
За да създадем
собствените си критерии за добро и зло, за да сме наистина морални и духовни, е
нужно да развиване чрез проявлението им ценностите, на които държим. Така няма
да прилагаме двойни стандарти, ще носим отговорност за влиянието и последиците
от собственото ни поведение, а и по-лесно ще разчитаме посланията в поведението
на другите към нас.
Нужно е и да
преразгледаме смисъла, който сме придавали на определени наши нагласи и
поведения, дали не сме ги превърнали в „ценности”, но в изкривения им вариант.
Например, мазохизмът като нагласа и поведение означава да страдаме, когато това
не е нужно. Водени сме от изопачената идея, че това търпение е добродетел. А
това е търпимост към отношение и поведение към нас, които ни вредят от една
страна и от друга сме издигнали в добродетел да се жертваме, пренебрегваме и
изоставяме в собствените си потребности и значимост. Също така уважението не е
страхопочитание, грижовността няма нищо общо с контрола или обсебването. Достойнството
не е гордост, стремежът към развитие изключва завистта и злобата, свободата е
автономност, а не зависимост. Човечността е не „морал”, а състрадание и
опрощение. Когато „вярваме”, че искаме за другите онова, което мислим, че е най-добро
за тях, сме просто контролиращи или садистични. Ако пък сме убедени, че нашето
чувство за справедливост диктува агресивността ни, сме деструктивни. Мислейки,
че сме само предпазливи и „здравомислещи”, сме страхливи. Страхуваме от
свободата, когато мислим, че сме движени единствено от мисълта да не нараним
някого. Свободата е правото да кажеш на другите това, което не искат да чуят.
2 коментара:
наистина прекрасен текст с който съм съгласна, познавам обаче много хора които не спазват своите ценостни системи т.е. днес са така па утре така, уж са много чисти и искат всичко да им е чисто ама ги мързи да чистят и прочие - постояното сменяне на нещата ме дразни много
Така е!
Публикуване на коментар