понеделник, 28 юли 2014 г.

ЦВЕТОВЕТЕ В ДЕТСКАТА РИСУНКА

Цветовете притежават своята символна експресия и символика. Доказана е връзката на цвета и неговото послание с психиката и емоционалните състояния.
За да разбираме по-добре децата, за да идентифицираме техните състояния и да сме в състояние да им помогнем, следва да знаем, че изразните им средства са различни от тези на възрастните. Зад поведението на децата можем да „видим” неизречени чувства, незадоволени потребности, потиснати желания и страхове. За да се научат да ги назовават и да се справят с тях, е нужно както възрастните да ги усещат, приемат и да имат адекватен отговор на такива състояния, така и в семейната среда да има атмосфера и стил на взаимоотношения на приемане и уважение към чувствата и потребностите на всички членове на семейството.
Чрез използването на цветове детето проектира вътрешното си състояние върху листа. Най-лесният тест е например да нарисува името си и да се отчете преобладаващият цвят.
1.Зеленият цвят – показва чувство за несигурност, неспокойствие, преживяване за свръхконтрол и ограничения, стремеж за налагане. Препоръчителен е такт и дипломатичност, но не и свръхдоминация от възрастните.
2.Ако използва мрачни тонове – изпитва тъга, самота и има нужда от утеха, подкрепа, окуражаване, присъствие.
3.Син цвят – говори за минорни състояния. Детето има потребност от нежност, физически контакт и ласки. Спокойно може да се отложат за известно време задълженията – подреждане на стаята, играчките, домашните – и да се заменят с прегръдка и заедно прекарване на известно време с любимата му книжка.
4.Червеното и оранжевото са сигнал както за тревожност и амбивалентност, така и за натрупана енергия и нужда тя да бъде разтоварена. Полезно е детето да бъде включено в различни физически дейности, а ако някои от тях са споделени с мама и татко, то резултатът ще е повече от добър.
5.Жълтият цвят разкрива нуждата от комуникативност, контакт и енергичност – добре ще е да се осигури на детето място и възможност за общуване с други деца – на гости, където има други деца; в парка, където има детска площадка. Не би се отразило позитивно затварянето вкъщи, в стаята.
6.Виолетово – показва потребност от изява на креативността на детето. Би могло да бъде поканено да помага в домакинската работа /адекватна на възрастта му/, както и заедно с родителите да се изработи нещо декоративно, например.
7.Тъмно лилаво – издава депресивни състояния. Нужно е внимание, подкрепа и стимулиране детето да се заявява; да се преразгледат ограниченията и задълженията му – какво и как му идва „в повече”, какво го потиска или какво то потиска в себе си. Нужно е да усети, че ще бъде „прието”, въпреки всичко.
8.Черният цвят разкрива натрупани негативни преживявания и енергия; говори за проблеми и трудни периоди, изискващи бърза и деликатна помощ.

2 коментара:

Анонимен каза...

Извинете, нещо не разбрах от статията, с кои цветове точно детето изразява положителните си емоции?

Alexandra каза...

Тук става въпрос за проявена тенденция при използване предимно на един цвят, което подсказва за определени смущения и техния емоционално-психичен смисъл. Ако родителите изпитват безпокойство във връзка с определено поведение на детето си, този тест би ги ориентирал за причините.